Jesteś tutaj: Strona główna > Aktualności

Aktualności

III KONFERENCJA EDUKACYJNA: Autyzm. Życie/Bycie w spektrum
Clickmeeting
Termin: 10.04.2025 godz. 14:4020:40
Sala: ONLINE
Prowadzący szkolenie: dr Agnieszka Twaróg-Kanus, zaproszeni eksperci oraz samorzecznicy

                       

Wydarzenie ma na celu pogłębienie wiedzy na temat neuróżnorodności oraz podniesienie świadomości społecznej na temat życia osób ze spektrum autyzmu w kontekście empatii społecznej. Konferencja Edukacyjna niesie ze sobą szereg informacji i inspiracji dla wszystkich zainteresowanych tematyką.  


autor: Cyprian Kasprzykiewicz

 

 Program Konferencji

 

14.45 – 15.00 Rozpoczęcie Konferencji i powitanie uczestników przez Pana Dyrektora Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach dr. Jerzego Grada, Dziekana Wydziału Humanistyczno-Społecznego Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego Pana Prof. dr. hab. Ernesta Zawadę, Panią Dyrektor Instytutu Bielsko-Bialskiego, dr. hab. Ewę Kochanowską, prof. UBB oraz Panią Dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. J. Lompy w Katowicach –  Anitę Góral.

Przedstawienie agendy wydarzenia oraz zaprezentowanie prelegentów

15.00 - 15.15 Aleksandra Wandzel, Ekspert PFRON ds. promocji i informacji: Obszary wsparcia osób ze spektrum autyzmu

15.20 - 15.40 dr Agnieszka Lewko - Uniwersytet Śląski w Katowicach: Zapomnij o autyzmie. Skup się na człowieku- praktyczne wskazówki do pracy w różnorodnym zespole.

15.45 -16.25 dr Marta Niemiec, dr Anida Szafrańska, Paweł Ścisłowicz – Uniwersytet Śląski w Katowicach: Pedagog specjalny w edukacji włączającej

 16.30 - 16.50 dr Aleksandra Pyrzyk - Kuta - Uniwersytet Śląski w Katowicach: "Pukając do szklanych drzwi" - implikacje literackie do zrozumienia świata dziecka z autyzmem.

16.55 - 17. 15 Dominika Świaczny: Spektrum autyzmu - spektrum perspektywy, czyli jak osoby neuroróżnorodne postrzegają świat

17.15 - 17.25 PRZERWA: Ewa Giołda-Swoboda: Prezentacja najnowszych książek o spektrum autyzmu ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. J. Lompy w Katowicach. 

17.25 - 17.45 dr Bożena Stemplewska  – Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach: Wspieranie rozwoju dziecka w spektrum autyzmu. Współpraca z rodzicami

17.45 - 18.05 Katarzyna Mrówka – Uniwersytet Bielsko-Bialski: Diagnoza i terapia dziewczynek ze spektrum autyzmu

 18.05 -18.20 Ewa Sawicka -  EmpaPlus Akademia wsparcia i komunikacji, Warszawa: Odkrywając potencjał neuroróżnorodności: wyzwania i wsparcie dla dzieci z podwójną diagnozą ADHD oraz spektrum autyzmu.

18.20-18.40  dr Karolina Kantyka-Dziwisz – Uniwersytet Bielsko-Bialski: Muzykoterapia receptywna w pracy z dziećmi z zaburzeniami w rozwoju

18.40-18.50 PRZERWA: Prezentacja prac artystycznych Cypriana Kasprzykiewicza

18.50 - 19.10  Lilianna Samulak - Uniwersytet Bielsko-Bialski: Co się stało z Titanikiem? Ciąg dalszy pracy arteterapeutycznej z uczniem ze spektrum autyzmu. 

19.10 - 19.30 Dorota Kozioł-Żurawska: Siła natury w spektrum autyzmu: jak przyroda wspiera rozwój i dobrostan dzieci i młodzieży

19.30 - 19.50 Aleksandra Felis-Gajtkowska: Dziecko w spektrum autyzmu w szkole

19.50 - 20.10 Anna Borzęcka – Uniwersytet Bielsko-Bialski: Wsparcie w zachowaniach trudnych u dzieci w spektrum autyzmu z niepełnosprawnoscią instektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

20.10 - 20.30 dr Agnieszka Twaróg-Kanus –  RODN „WOM” w Katowicach, Uniwersytet Bielsko-Bialski:  Wsparcie w zachowaniach trudnych u dzieci w spektrum autyuzmu w placówce ogólnodostępnej.

20.30- 20.40  PODSUMOWANIE i ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI 

Informacje o prowadzących: 

dr Anna Borzęcka: doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, pedagog opiekuńczo- wychowawczy, adiunkt naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego. Absolwentka studiów podyplomowych: Oligofrenopedagogika - Uniwersytet Śląski filia w Cieszynie; Psychopedagogika autyzmu. Ukończyła liczne kursy i szkolenia, np.: Terapia dźwiękiem przy użyciu mis terapeutycznych według metody Petera Hess'a - I i II stopień; Diagnoza AACAlternatywne sposoby porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych - I i II stopień. Makaton -I stopień; Metodyka strategicznej polistymulacji; Programy aktywności M. i Ch. Knillów.

mgr Aleksandra Felis-Gajtkowska: Od 20 lat nauczyciel wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, terapeuta, oligofrenopedagog. Absolwentka studiów podyplomowych terapii pedagogicznej na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie. Ukończyła kursy z zakresu: terapii ręki, szybkiego czytania i mnemotechnik, techniki snoezelen, porozumienia bez przemocy. Specjalizuje się w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Wiele lat była wolontariuszką w Fundacji Dr Clowna, pomagała w organizacji Olimpiady Specjalnej w Katowicach. Obecnie jest nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w Korczakowskiej Szkole Marzeń w Katowicach. Współpracuje z Centrum Pomocy Modus Vivendi w Siemianowicach Śląskich. Jest mamą bliźniaków, dzięki którym narodziło się zainteresowanie WWR i nowoczesnymi technikami nauki.

dr Karolina Kantyka-Dziwisz: doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, pedagog specjalny, pedagog edukacji wczesnoszkolnej, muzykoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel edukacji muzycznej. Posiada doświadczenie w pracy nauczycielskiej i muzykoterapeutycznej  z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dziećmi w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i szkolnym, a także w zakresie prowadzenia terapii integracji sensorycznej. Jest autorką Innowacji pedagogicznych: Zagrajmy razem oraz Muza dla muzy oraz współautorką Projektu edukacyjnego Spotkania w krainie barw i dźwięków. Zainteresowania badawcze oscylują wokół zagadnień związanych z dzieckiem z niepełnosprawnością, dzieckiem o specyficznych trudnościach w uczeniu się, wykorzystaniem  muzykoterapii w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, pracy pedagoga specjalnego, a także terapią integracji sensorycznej.

mgr Dorota Kozioł-Żurawska: Doradca metodyczny wychowania przedszkolnego, nauczyciel dyplomowany, wicedyrektor Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr 22 w Katowicach. Absolwentka GWSP na kierunku „Zintegrowane kształcenie wczesnoszkolne i wychowanie przedszkolne z logopedią”. Ukończyła studia podyplomowe na kierunkach „Terapia pedagogiczna”, „Oligofrenopedagogika”, „Arteterapia”, „Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, „Menedżer w oświacie”, „Wiedza o regionie”. Nauczyciel wychowania przedszkolnego, terapeuta i kynoterapeuta dzieci z wadami słuchu, wzroku, niepełnosprawnymi intelektualnie i/lub ruchowo oraz z dziećmi zdrowymi, młodzieżą oraz osobami w podeszłym wieku, edukator regionalny. Posiada duże doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi z spektrum autyzmu, porażeniami oraz dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną ruchowo. Członek zarządu Fundacji „Spina” dla dzieci z rozszczepem kręgosłupa, wykładowca GWSH na kierunku „Dogoterapia”.

dr Agnieszka Lewko - pedagożka specjalna, zawodowo i osobiście związana z osobami w ASC od 20 lat. Pracowniczka badawcza i dydaktyczna Uniwersytetu Śląskiego oraz Instytutu Studiów Podyplomowych, nauczycielka współorganizująca kształcenie specjalne w Szkole Podstawowej nr 21 w Tychach, prezeska i trenerka w Fundacji Przestrzeń Możliwości trenerka w Fundacji Ulica, współpracuje z tyskim OREW, szczególnie związana z tyską Świetlicą Terapeutyczną PSONI. Autorka publikacji naukowych z zakresu pedagogiki specjalnej, członkini grupy Neuroróżnorody UŚ.

mgr Katarzyna Mrówka: nauczyciel akademicki Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, nauczyciel dyplomowany wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Ukończyła studia podyplomowe: Wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu z elementami integracji sensorycznej oraz język angielski w edukacji wczesnoszkolnej i wychowaniu przedszkolnym. Ukończyła wiele specjalistycznych kursów podnoszących jakość pracy rewalidacyjnej takich jak: terapia ręki, praca z dzieckiem z autyzmem w placówce ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej, organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce, czytanie globalne. Autorka licznych programów własnych oraz metodycznych innowacji pedagogicznych: „LEGOmaniacy” , „Magia wiedzy” , „Zabawa z lekturą” , „Mój świat wyrażany przez sztukę – arteterapia, a Zespół Aspergera”. Zainteresowania: zaburzenia ze spektrum autyzmu; metody pracy z dziećmi z trudnościami w nauce, praca z dziećmi wymagającymi terapii ręki; sensoplastyka. arteterapia, nauka z wykorzystaniem klocków Lego, plastyka, różne formy i metody, teatr w wykonaniu dzieci.

dr Marta Niemiec: doktor nauk społecznych w dziedzinie Pedagogika. Sekretarz organizacyjny cyklu międzynarodowych konferencji naukowych: „Specjalne Potrzeby Edukacyjne”, Ustroń – Katowice. Ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe kwalifikacyjne w zakresie tyflopedagogiki oraz podyplomowe studia kwalifikacyjnych w zakresie „Autyzm, Zespół Aspergera oraz inne całościowe zaburzenia rozwojowe – diagnoza i terapia”. Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami. Zainteresowania badawcze oscylują wokół: diagnozy i terapii osób z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi; społecznych kontekstów funkcjonowania osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie; inkluzji społecznej i edukacj inkluzyjnej; dydaktyki specjalnej; problematyki funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnościami.

dr Aleksandra Pyrzyk-Kuta - pedagog, surdopedagog, terapeuta integracji bilateralnej (BI), arteterapeuta. Jest adiunktem w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, przygotowuje studentów do pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz arteterapeutów. Sama także prowadzi terapię dla dzieci z wadami słuchu i specyficznymi trudnościami w uczeniu się w Centrum Diagnostyki i Terapii In Corpore w Katowicach. Tam również  zaprasza dzieci i młodzież na terapię przez sztukę -  arteterapię, choreoterapię i bioblioterapię.  Uczy się Polskiego Języka Migowego (PJM) oraz prowadzi działania edukacyjne związane ze światem Głuchych. Tytuł inspirowany jest wypowiedziami Temple Grandin. Metaforyczne ujęcie problemu będzie związane literaturą, dzięki której rówieśnicy, a także rodzice i nauczyciele mogą poznać sposób jakości percepcji świata przez osoby w spektrum autyzmu. Do porozumienia, akceptacji i integracji poprowadzą nas wybrane książki i działania możliwe do realizacji na ich kanwie. Naucza dzieci uważności  metodą Eline Snel „Uważność i Spokój Żabki. Uwaga! to działa”. Ukończyła kurs nauczycielski w holenderskiej Acacemy of Mindful Teaching. Jest także absolwentką Studium Terapii przez Sztukę w Teatrze Ludowym w Krakowie. Wykorzystywała teatr w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie, o czym napisała książkę „Twórczość-teatr-zmiana w resocjalizacji nieletnich”. Zajmuje się terapią tańcem i ruchem, jest instruktorem choreoterapii, instruktorem tańców w kręgu dla dzieci oraz certyfikowanym arteterapeutą Stowarzyszenia Pedagogów (SAP) „Kajros”.

mgr Lilianna Samulak: Wykładowczyni Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, nauczycielka wychowania przedszkolnego, artystka, malarka. Wychowawca najstarszej grupy przedszkolnej, którą wdraża w świat sztuki zarówno podczas zajęć programowych jak i warsztatów plastyczno-terapeutycznych pozalekcyjnych. Swoją uwagę głównie zwraca na rozwój dzieci z różnego rodzaju trudnościami. Jako artystka łączy pasję jaką jest malarstwo z pracą pedagoga.W ostatnich latach swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych m.in w Bydgoszczy, Bielsku – Białej, Żywcu, Warszawie oraz Jaworznie. Obecnie jej prace można zobaczyć m.in w „Bator Art Gallery” w Szczyrku, Galerii sztuki „To tu”w Bielsku-Białej oraz w „New Gallery“ w Warszawie.Obecnie jej prace zostały zakwalifikowane do wzięcia udziału w Międzynarodowych Targach Sztuki „International Art Fairs“ w Barcelonie oraz do zbiorowej wystawy w „Monat Gallery“ w Madrycie

mgr Ewa Sawicka: psycholog, nauczyciel, coach, trener. Twórczyni "EmpaPlus Akademia wsparcia i komunikacji" - szkolenie webinary warsztaty dla nauczycieli i specjalistów. Absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - specjalność psychologia rozwojowa i wychowawcza, ukończyła  studia podyplomowe „Trening Twórczości i Arteterapia” w Studium Terapii i Treningu Grupowego w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, jest również terapeutą Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, certyfikowanym coachem.  Ukończyła Szkołę Trenerów w Grupie SET. Terapeuta Integracji Sensorycznej II stopnia (PSTIS). Pracuje w duchu Porozumienia Bez Przemocy Marshalla Rosenberga (NVC), wykorzystując metody TSR oraz coachingu. Od ponad 15 lat współpracuje z publicznymi i niepublicznymi placówkami oświatowymi - poradniami, przedszkolami, szkołami – sprawując opiekę psychologiczną nad dziećmi, prowadząc własne projekty szkoleniowe i warsztatowe dla nauczycieli i rodziców, a także autorskie zajęcia dla dzieci i młodzieży, zarówno indywidualne, jak i grupowe.Ma troje wspaniałych dzieci, które są dla niej nieustającym źródłem inspiracji. W wolnej chwili lubi gotować, kocha podróże i kontakt z naturą.

dr Bożena Stemplewska: doktor nauk społecznych, pedagog opiekuńczo-wychowawczy. Ukończyła studia podyplomowe kwalifikacyjne w zakresie terapii psychopedagogicznej, Kurs Pomocy Socjoterapeutycznej Dzieciom z Rodzin z Problemem Alkoholowym. Współpracuje ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rodziny – praca w świetlicy socjoterapeutycznej. Współautorka i autorka artykułów i rozdziałów dotyczących kwestii pedagogicznych w pracy pielęgniarskiej oraz funkcjonowania dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi. Posiada  doświadczenie w pracy jako społeczny kurator sądowy, bierze uudział w obozach rehabilitacyjno - terapeutycznych – praca terapeutyczna na rzecz dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi i ich rodzin.

Paweł Ścisłowicz- osoba rozwijająca się na autystycznym spektrum, student pedagogiki specjalnej (spec. nauczanie i rehabilitacja osób w spektrum autyzmu), kynoterapeuta, trener TUS, asystent osobisty OzN oraz wolontariusz w Centrum Neurorehabilitacji im. Zofii i Józefa Dziurkowskich. Wśród jego zainteresowań naukowych znajduje się Spektrum Stanów Autystycznych (Autism Spectrum Conditions), podmiotowość OzN, znaczenie relacji dla osób rozwijających się w autystycznym spektrum oraz sensoryka osób rozwijających się na ASC. Prywatnie wielbiciel kina, teatru, lotnictwa cywilnego, matematyki oraz nauk ścisłych. Amatorski reżyser, scenarzysta oraz dramaturg...

Dominika Świaczny: studentka Vroku pedagogiki specjalnej w katowicach. Wystąpiła na kilku konferencjach naukowych. Była członkiem zespołu badawczego podczas projektu "Doświadczenie uczenia(się) - rekonstrukcje biografii edukacyjnej dorosłych osób ze spektrum autyzmu studiujacych na uczelniach opublicznych w Polsce. Jej pasje to między innymi pisanie wierszy i lasoterapia. Należy do Grupy Poetyckiej "Pomiędzy słowami" w Jaworznie. Otrzymała wyróżnienie JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego  za osiągnięcia artystyczne oraz działalność społeczną.

dr Anida Szafrańska: doktor nauk humanistycznych. Brała udział w wielu projektach np.: Inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnościami – członek zespołu, kierownik zadania; Indywidualny projekt badawczy: Środowisko rodzinne i szkolne osób ze spektrum autyzmu; Zespołowy projekt badawczy: Autyzm – sfera publiczna, sfera prywatna. Zainteresowania badawcze oscylują wokół: wsparcia społecznego rodzin z dzieckiem ze spektrum zaburzeń autystycznych; rodzin dorosłych osób ze spektrum zaburzeń autystycznych: doświadczenia, problemy, potrzeby pomocy i wsparcia; dorosłości osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz kształcenia uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Autorka kilkunastu artykułów i rozdziałów w monografiach, redaktor i współredaktor monografii.

dr Agnieszka Twaróg-Kanus: nauczyciel konsultant ds.edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej RODN "WOM" w Katowicach, praktyk, trener TUS, mediator, coach, tutor, mentor w edukacji, oligofrenopedagog, adiunkt badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego. Zainteresowania badawcze oscylują wokół kształcenia dziecka w młodszym wieku szkolnym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej oraz wsparcia rozwoju poprzez wykorzystanie metod aktywizujących w procesie edukacyjnym. Słuchaczka podyplomowych studiów w tematyce spektrum autyzmu. Autorka kilkudziesięciu artykułów w czasopismach naukowych, rozdziałów w monografiach, współredaktorka monografii w tematyce kompetencji społecznych.

Udział w konferencji jest bezpłatny

  • Konferencja będzie realizowana  z wykorzystaniem aplikacji Clickmeeting
  • Na podany w karcie zgłoszenia e-mail zostanie wysłane zaproszenie z linkiem do logowania
  • W dniu konferencji prosimy o zalogowanie się na 5 min przed jej rozpoczęciem
  • Klikamy w podany link do pokoju webinarowego, przesłany w e-mailu

Zaświadczenie potwierdzające udział w konferencji, będzie przesyłane elektronicznie po zakończeniu konferencji na podany w zgłoszeniu adres mailowy osobom, które podały swoje imię i nazwisko podczas logowania się na konferencję.

 

 

                                                                               

Osoba do kontaktu: Agnieszka Twaróg-Kanus
Nr tel: 32 203 59 67 wew: 201 Nr sali: 75 email: atkanus@womkat.edu.pl

Uwaga!

BRAK WOLNYCH MIEJSC